Blog

Change your face!

  |   Geen categorie   |   No comment

In eerste instantie was het per 1 januari 2015. Maar we hebben nog wat respijt gekregen tot 30 januari. Dan gaan de nieuwe voorwaarden van Facebook in. In de voorwaarden staat dat Facebook jouw profielfoto en naam mag gebruiken in advertenties.

Getver. Daar zitten wij niet op te wachten natuurlijk. Kijk, Facebook is leuk om foto’s te delen, maar nee, niet wanneer onze profielfoto voor ‘social advertising’ wordt gebruikt. Ik heb qua privacy instellingen al een vrij gesloten profiel. Ik deel dingen alleen met vrienden. Maar goed, als die vrienden een openbaar profiel hebben en nu een post van mij weer delen, mag Facebook alsnog gebruik maken van deze informatie.

Je zou kunnen zeggen, stop gewoon met Facebook, die neiging heb ik ook. Ik vind Twitter veel leuker en handiger moet ik zeggen. Bovendien vind ik het hele Facebook-gebeuren hartstikke nep. Enige tijd geleden plaatste ik een bericht over mijn oudste zoon, met wie ik in het ziekenhuis was voor een hersenfilmpje. Het was vooral een grappig berichtje, het ging over een stekker aan het apparaat in het ziekenhuis.

Maar daar gaat het niet om. Ik kreeg aardig wat ‘likes’ voor mijn grappige bericht. Echter bijna niemand heeft een bericht geplaatst of contact met mij gezocht om te vragen wat er aan de hand is met oudste hutspot zoon.

Misschien vermoedden de artsen wel een hersentumor, je weet het niet! Nou, gelukkig niet! Echter het toont wel de extreme oppervlakkigheid van social media (en de gebruikers hiervan) aan. Echte vrienden zijn toch wel op de hoogte van de gebeurtenissen in je leven. Ik zou dus allang zijn gestopt. Ware het niet dat ik Facebook ook zakelijk gebruik voor Studio Hutspot en het dus niet zomaar zal laten vallen.

Onderstaand de voorwaarden van Facebook:

Artikel 9.1

Je geeft ons toestemming je naam, profielfoto, inhoud en informatie te gebruiken voor commerciële, gesponsorde of gerelateerde inhoud die door ons wordt aangeboden of verbeterd. Dit betekent bijvoorbeeld dat je een bedrijf of een andere entiteit toestaat ons te betalen om je naam en/of profielfoto met je inhoud of informatie te tonen, zonder dat je daarvoor compensatie krijgt. Als je een specifieke doelgroep hebt geselecteerd voor je inhoud of informatie, respecteren we bij het gebruik je keuze.

Facebook gaat aan social advertising doen, omdat mensen in jouw omgeving sneller geneigd zijn een bepaald product aan te schaffen, waarbij jouw foto als aanschaffer van dat product staat. Met andere woorden; ‘die heeft zij ook, dan zal het wel goed zitten’.

Nu ben ik vrij achterdochtig en wil ik ook niet dat Facebook zomaar mijn gegevens gebruikt. Ik heb daarom de dwang om Messenger te gebruiken op mijn mobieltje om de berichten op Facebook te lezen, niet geaccepteerd.

Ik moet eerst inloggen via mijn iPad of laptop. Maar goed, ‘who cares’  Meestal weinig bijzonders en niet iets dat niet kan wachten, want dan bellen ze me wel direct op.

Wel heeft mij dit doen besluiten om andere maatregelen te nemen.

Ik ga al mijn foto’s verwijderen van Facebook. En vooral mijn profielfoto. Die ga ik voor 30 januari 2015 vervangen door deze profielfoto van Mark Zuckerberg en laat ik maanden op mijn profiel staan!

Mark Z

Dan gebruiken ze die foto maar voor social advertising! Dat lijkt me een goede actie en een win-win situatie! Als alle negen miljoen Nederlanders met een Facebook account dit nu ook doen… Kijken wat Mark dan doet! Change his face?

Meer lezen van Studio Hutspot? Klik dan hier

No Comments

Post A Comment